Human Resources

Student Teaching

Ministère de l’Éducation, du Loisir et du Sport
Information Guide - Verification of Judicial Records
Guide - La vérification des antécédents judiciaires



Student Teachers And The
Declaration Concerning Judicial Records
Recent changes to the Education Act have imposed obligations on school boards and private schools with respect to the legislative provisions concerning judicial records. In particular, before hiring a person who would be required to work with minor students or be regularly in contact with them, a school board or private school must ensure that the person has no judicial record relevant to the functions that could be assigned to him or her.

Do student teachers also have to complete and forward a declaration concerning a judicial record? This decision is left to the discretion of the individual school board or private school.

The Safe School Policy of the Lester B. Pearson School Board states that everyone in the school board community is entitled to a safe, secure and respectful environment. As a safety measure to help ensure that these rights are upheld, the school board now requires student teachers to complete and forward a declaration concerning a judicial record.

As a student teacher embarking on a training session at one of our schools/centers it is very important that you complete the attached form entitled, “DECLARATION CONCERNING A JUDICIAL RECORD” prior to commencing your training session.

Instructions:


 
  • Download the attached form concerning judicial records
  • Complete sections 1, 2, 3, and 4 of the form.
  • Read carefully the information in section 4 of the form
  • Sign and date the form in blue pen.
  • Make an appointment with the secretary of the host school to bring in the original signed form as well as one government issued photo ID (i.e. driver’s license, Medicare card, passport) to be validated and attached to the declaration. This must be done IN PERSON at least 10 days prior to beginning your stage.



Les enseignants stagiaires et
la déclaration des antécédents judiciaires


La Loi modifiant la Loi sur l’instruction publique et la Loi sur l’enseignement privé prévoient des dispositions particulières quant à la vérification des antécédents judiciaires des personnes qui sont appelées à oeuvrer auprès des élèves mineurs et celles régulièrement en contact avec eux. Parmi ces personnes se retrouvent les stagiaires. La loi laisse aux commissions scolaires et aux établissements d’enseignement privés la possibilité ou non de procéder à la vérification des antécédents judiciaires de leurs stagiaires et, dans l’affirmative, à quel moment elle sera réalisée.

La commission scolaire croit que chaque membre de notre communauté a droit à un milieu sûr et respectueux, dépourvu de toute forme de harcèlement ou de comportement violent. Nous avons donc décidé de procéder à la vérification des antécédents judicaires de nos stagiaires.

À titre d’enseignant stagiaire qui entreprend un stage dans l’une de nos écoles ou l’un de nos centres, il est très important que vous remplissiez le formulaire ci-joint intitulé Déclaration relative aux antécédents judiciaires avant de commencer votre stage.

Instructions :
 
 
  • Téléchargez le formulaire ci-joint relatif aux antécédents judiciaires.
  • Remplissez les sections 1, 2, 3 et 4 du formulaire.
  • Lisez attentivement l’information contenue à la section 4.
  • Dater et signer le formulaire à l’encre bleue.
  • Prendre rendez-vous avec la secrétaire de l’école d’accueil pour apporter le formulaire original signé et une carte d’identité avec photo émise par un service gouvernemental (permis de conduire, carte d’assurance-maladie, passeport) et le faire valider pour le joindre à la déclaration. Cette étape doit être faite EN PERSONNE au moins 10 jours avant le début de votre stage.



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